Fylkesmesterskapet for UB 2020 - Hammerfest

Finnmark · 25.februar - 26.februar 2020

FM UB 2020 ny

FM for Ungdomsbedrifter (UB)

Ungdomsbedrifter fra øst til vest i fylket samles 25.-26. februar i Hammerfest for å vise fram og selge sine produkter/tjenester. Dette er årets store begivenhet for elever fra Finnmarks videregående skoler, som driver Ungdomsbedrift.

Det skal deles ut priser i 17 ulike kategorier og vinnerne av følgende kategorier skal representere Finnmark på NM for ungdomsbedrifter 7.-8. mai på Lillestrøm:

  • Beste ungdomsbedrift
  • Beste innovative produkt/tjeneste
  • Wildcard - om dette deles ut, kan det skje på FM, eller i etterkant av FM

.

- Bildealbum av vinnerne på vår FB-side

.

Beste markedsføring i samarbeid med FeFo

1. plass: Grønnere Fremtid UB, Kirkenes vgs.

2. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

.

Beste kundeopplevelse på nett i samarbeid med iFinnmark

 1. plass: Grønnere Fremtid UB

.

Beste forretningsplan i samarbeid med Varanger Kraft

1. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.
2. plass: Ecoality IB, Hammerfest vgs.

.

Beste HR- bedrift i samarbeid med Adecco 

1. plass: How to? UB, Kirkenes vgs.

.

Beste utstilling i samarbeid med Arktisk Kultursenter (AKS)

1. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

2. plass: Lysbringer UB, Kirkenes vgs.

.

Beste selger i samarbeid med Ishavskraft

1. plass: Sindre Kristiansen, Helpgenic UB, Hammerfest vgs.

2. plass: Kenneth Paulsen, Stream UB, Alta vgs.

3. plass: Oda Katrine Andersen, Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

.

Gastronomiprisen i samarbeid med Hammerfest Matforum

1. plass: BARE UB, Vardø vgs.

2. plass: Kitchen Artillery UB, Kirkenes vgs.

.

Beste samarbeid med næringslivet i samarbeid med UiT

1. plass: Álbmot UB, Alta vgs.

2. plass: How to? UB, Kirkenes vgs.

.

Beste yrkesfaglige bedrift i samarbeid med NHO Arktis

 1. plass: Sorteringsmester UB

.

Beste sosiale entreprenør i samarbeid med Sparebank1 Nord-Norge

1. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

2. plass: Den Praten UB, Båtsfjord private vgs.

.

Beste kulturnæringsbedrift i samarbeid med Hermetikken Kulturnæringshage

1. plass: Álbmot UB, Alta vgs.

.

Bærekraftprisen i samarbeid med Storebrand

1. plass:. Matkode UB, Alta vgs.

2. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

3. plass: Tennbriketter UB, Alta vgs.

.

Størst verdiskapingspotensial i samarbeid med Samediggi/Sametinget

1. plass: Friluftsdagene UB, Alta vgs.

2. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

.

Matprosjektet i samarbeid med ENI vår energi

 Total vinner: BT Future UB, Kirkenes vgs.

.

Beste regnskap i samarbeid med Spleiselaget, SMSØ

1. plass: Aurora UB, Hammerfest vgs.

2. plass: Ecoality UB, Hammerfest vgs.

.

Beste innovative produkt/tjeneste i samarbeid med Nettverk Finnmark

1. plass: Ecoality UB, Hammerfest vgs.

2. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

.

Wildcard

Gikk til Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

.

BESTE UNGDOMSBEDRIFT 2020 i samarbeid med Innovasjon Norge

1. plass:  Bi Green UB, Vadsø vgs.

2. plass: Sirup Pikene UB, Kirkenes vgs.

3. plass: Ecoality UB, Hammerfest vgs.

Middag kl. 20.00

Her er oversikten over hvilke UB'er som spiser hvor. UE vil være til stede på alle spisestedene.
Dere mottar matbong til dette når dere registrerer dere inn på FM hos UE/Alumni (se prog. for kl.slett om registrering). 

Vi spiser samme meny, men på fire ulike steder - oversikten viser hvor din UB skal spise.
Det er VIKTIG at dere spiser på det stedet dere står oppført på, dette for at de som lager maten skal kunne ta hensyn til/imøtekomme de ulike matallergiene m.m. som er meldt inn. UB-lærerne spiser sammen med sine elever.

Nøkkelbåndet med navnelapp er deres identifikasjon under FM, ha dette på dere under hele arrangementet.

Matbong til lunsjen på messedagen, mottar dere i UEs Info-disk onsdag 26. feb.

Bon appetit :)
.

Kart - spisesteder

 

Middag - Scandic

.

Middag Fresh og Thon

.

Middag Brygga Mathus - JURY

Bord til standen:

Det er et konferansebord til hver UB.
Enten er de plassert ut på standen, eller så må de hentes på anvist sted, og bringes tilbake etter messeslutt.

De fem UB' ene i matprosjektet får to bord hver (stand nr. 20-24)

For ytterligere informasjon - les arkfanen "Utstilling, rigg, stand, m.m."
.

Kafé:
Matfagselever ved Hammerfest vgs. vil ha kafé på plan 3 (opp trappa og til høyre)
De vil også stå for utdeling av lunsjen i kaféen. Husk matbong og "spesialmat" til de som har meldt inn det.
.

Standkart

Standoversikt UB

.

HMS-RUTINER FOR FM UB 2020

25.-26. februar - Hammerfest

 

Viktige telefoner

  • Øyeblikkelig hjelp: 113
  • HMS-ansvarlig i UEF: Edel Maria Brynjulfsen, tlf.: 976 37567
  • HMS-ansvarlig AKS: Linda Hassfjord, tlf.: 909 85276
  • HMS-ansvarlig på Thon Hotell Hammerfest: Johanna Lundqvist, tlf.:  975 87332
  • Sikkerhetsansvarlig på Thon Hotel Hammerfest: Marius Lorentzen, tlf.: 4812551
  • HMS-ansvarlig Smarthotel Hammerfest: Elin Vesterholm, tlf.: 406 40974

 

Ved alvorlige tilfeller, ring 113! Ring også om du er i tvil – de sitter på unik kompetanse og kan veilede.

 Ved brann på Thon hotell: Møteplass på rådhusplassen, ved lekeplassen.

.

Rutiner for UEs håndtering av ulike situasjoner

Alle lærere har ansvar for «egne» elever under arrangementet. Ansvaret for elevene ligger hos skole/lærer, og de bør følge med på «sine» og vite dersom noe skjer.

Alle UE-staff som jobber på FM for ungdomsbedrifter 2020 skal legge til rette for at elever og lærere får en god opplevelse. Vær våkne, engasjerte, imøtekommende, tydelige, og om nødvendig, bestemte.

 

I en krisesituasjon kontaktes HMS-ansvarlig, som så varsler videre til aktuelle personer. HMS-ansvarlig og annen, avgjør grad av varselet og iverksetter deretter ev. tiltak/videre varsling.

Skjer det noe som gjør at foreldre /skole må varsles, ønsker HMS-ansvarlig å vite om det av hensyn til beredskap/oppfølging.

Mål på scenen er stor :) 

Scenepresentasjonen skal vare i maks 3 minutter, og det skal ikke være mer enn 5 deltakere på scenen. Det er anledning å benytte projektor og mikrofoner.

Dere må laste opp materiale til scenepresentasjonen senest tirsdag 18. februar. Hvis det er noe dere lurer på, ta kontakt med Trine Hogseth på mobil: 975 47 721 eller mail:  trine.hogseth@ue.no 

Presentasjonsmaterialet bør være for Windows og ikke Mac (PowerPoint). Musikk/lyd må være lagt inn i presentasjonen om dette skal benyttes.

Last opp:

  Last opp scenepresentasjon

.

PANELINTERVJU, Thon hotell, møterom ?

TEKNISK GJENNOMGANG, AKS, Ole Olsen-salen

SCENEPRESENTASJON, AKS, Ole Olsen-salen

Panelintervju

Teknisk gjennomgang

Scenepresentasjon

FM UB 2020

49 Ungdomsbedrifter deltar på FM 2020, 15 av dem i kategorien Beste Ungdomsbedrift.

Se oversikt over hvilke Ungdomsbedrifter som deltar, og les deres forretningsidéer:

45 representanter fra lokalt arbeids- og næringsliv i Finnmark stiller opp for Ungt Entreprenørskap Finnmark som juryrepresentanter under Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter 2020.

JURY

Kategori og jury

.

PRISEIERE

Priseiere med logo

Program

Praktisk info FM 2020

Ungt Entreprenørskap Finnmark ønsker å legge til rette for at alle ungdomsbedrifter som deltar på FM kan ta ut sitt aller beste både på scene, på utstilling, i intervjusituasjoner og andre steder hvor dere skal vise frem deres kompetanse.

.

Innsjekking og registrering

Alle deltakere som skal delta i kategorien Beste Ungdomsbedrift, må registrere seg fra kl. 13.00 tirsdag 25. februar. Registrering skjer i ved UEs info-disk på Thon Hotell Hammerfest.

Deltakere i konkurransen Beste Ungdomsbedrift må være på plass senest kl. 13.30 på ankomstdagen. Panelintervjuet starter kl. 14.00. Vi tar hensyn til de med lengst reisevei, og setter de opp til sist i pulja (kommer/se egen arkfane). Ta kontakt med Trine om noe er uklart.

Deltakere fra Hammerfest, som ikke deltar i Beste Ungdomsbedrift, kan selv velge når de vil komme å registrere seg, men må ha gjort det innen kl. 18.00.

.

Innkvartering

Elever og lærere innkvarteres på Thon Hotel Hammerfest, og noen på Smarthotel Hammerfest – det kommer oversikt over hvem som overnatter på Smarthotel. Trådløst internett er tilgjengelig på hotellene.

Elevene bor i firesengsrom, trippelrom eller dobbeltrom. Lærere bor i enkeltrom. Vi har innkvartert dere etter ønskene dere oppga i påmeldinga, og vi gjør vårt aller beste for å få til en god rom-kabal. Rommene vil tilgjengelige fra kl. 15.00 på ankomstdagen, 25. februar. For dere som har bestilt ekstra natt, fra 24. februar, så er denne booket gjennom oss, men betales av skolen etter avtale med Thon.

.

Måltider

I år prøver vi noe nytt – igjen.  Det blir ikke felles festmiddag, slik noen av oss kjenner til at det har vært før. Det blir 2-retters meny, men på fire ulike steder. Oversikt på dette kommer i egen arkfane.
Dette er det første programfestede måltidet vi har på FM. Dere får matbong ved registrering.
Onsdag serveres det frokost i restauranten på hotellet for de som bor der. Lunsj for alle på AKS, matbong også her som hentes i UEs info-disk på AKS.
Deltakere i kategorien Beste UB, som er pålagt opplegg også 25. feb., vil få lunsj/noe å spise denne dagen i fm. panelintervjuet. Tidspunkt kommer.

Alle kostnader knyttet til overnatting og programfestede måltider er dekket. Måltider utover dette, må dekkes av den enkelte elev, UB eller skole.
Kostnader til telefon, brus, snacks etc. må dekkes av hver enkelt deltaker.

Har du spørsmål vedrørende innkvartering og måltider, ta kontakt med trine.hogseth@ue.no

.

Bagasjeoppbevaring ved utsjekk onsdags morgen:

Et møterom blir gjort tilgjengelig på Thon for alle.
Det er ikke mulig å ta med seg ting og tang til/for oppbevaring på AKS

.

Ordensregler

Som deltager på FM forventer vi at du:

  • Respekterer og overholder vår nulltoleranse i forhold til alkohol og andre rusmidler.
  • Møter til oppgitte tidspunkter i henhold til programmet.
  • Deltar på arrangementene i henhold til programmet.
  • Representerer Ungt Entreprenørskap på en positiv måte i henhold til kjerneverdiene: ”Framtid, Samspill og Skaperglede”.
  • Følger de retningslinjer og beskjeder som blir gitt av arrangørene.

Vi gjør oppmerksom på at ved eventuelle brudd på disse forventningene kan Ungt Entreprenørskap ekskludere ungdomsbedriften fra hele eller deler av arrangementet. Dere har krysset av i påmeldinga for å ha lest deltakeravtalen.

.

Ordensregler på AKS:

Grunnet brannsikkerheten er det ikke anledning til å ha levende lys på standen. Benytt heller batteridrevne lys.
Av samme grunn, kan der heller ikke ha yttertøy "slengende" rundt standen. Dette må dere henge opp i garderobestativene på AKS.

.

Nedrigg og rydding

Før prisutdelingen kl. 15.00 på onsdag, kan ungdomsbedriftene rigge ned egen stand. Dere må da fjerne alle plakater og materiell som dere har benyttet i standen. Møbler og rekvisitter tas med hjem og kan ikke settes igjen. All tape på vegger skal fjernes helt. Vær miljøbevisst og ikke kast ting som kan gjenbrukes!

Søppel og avfall legges i søppeldunkene og containere. Når dere har fått godkjent standen deres av UE, kan dere forlate standen. Hvis dere ikke rekker å rydde før premieutdeling, kan dere fortsette ryddingen etter utdelingen.

Last opp dokumentasjon

Velg kategori for opplasting av dokumentasjon.

.

Merk dokumentene slik: 
Ungdomsbedriftens navn - Kategori.

Eksempel på merking: Finnmarksreisen UB - Beste UB

.

Frist for opplasting av konkurransemateriell er:
tirsdag 4. februar kl. 23.59.  

.

Dokumentasjon og materiell som er lastet opp innen fristen, vil bli vurdert.

Lykke til!

.

Last opp dokumentasjon:

Beste markedsføring

Beste kundeopplevelse på nett

Beste forretningsplan

Beste HR-bedrift

Beste samarbeid med næringslivet

Gastronomiprisen

Matprosjektet

Beste yrkesfaglige bedrift

Beste sosiale entreprenør

Beste kulturnæringsbedrift

Bærekraftprisen

Størst verdiskapingspotensial

Regnskapsprisen

Beste innovative produkt/tjeneste

Beste Ungdomsbedrift

Rigg

Det er satt av tid til rigging av stands onsdag 26. februar fra kl. 07.30 til 09.30.  Hver ungdomsbedrift vil få anvist en standplass når de ankommer. Det er ikke mulig å bytte standplass.

En skisse over utstillingen med standplass henger ved UE´s infodisk på AKS.

Utstillerne kan selv velge hvordan de vil disponere tiden på tirsdag 25. feb., men med følgende forbehold:

  • Ungdomsbedriftene som deltar i konkurransen ”Beste Ungdomsbedrift” bør være på plass på Thon Hotell senest kl. 13.00. Panelintervju for jury starter kl. 14.00 på Thon og teknisk gjennomgang av scenepresentasjon starter kl.15.30 på AKS, Ole Olsen-salen.   NB: forbehold om tidspunkt, som avhenger av hvor mange UB'er som melder seg på i kategorien Beste UB
  • Denne gruppen får eget tidsskjema for teknisk gjennomgang og scenepresentasjoner.

.

Teknisk info stands

Hver ungdomsbedrift vil få anvist en standplass når de ankommer FM. Det er ikke mulig å bytte standplass.

Vi publiserer kart over utstillingslokalet med stands ca. 1 uke i forkant av FM.

Alle stands har tilgang til strøm og en stikkontakt. Vi anbefaler dere å ta med egne skjøteledninger, da UEF har begrenset antall med skjøteledninger.

                         

Bilde av stand med mål

Mål på stands:

  • Innvendige mål: 2,49 meter høy (alle vegger)
  • 1,96 meter bred (bakvegg)
  • 1,00 meter dyp (sidevegg)
  • 0,96 meter i utvidelse forover (uten sidevegg).

Utforming av utstilling må være innenfor disse målene. Det er ikke mulighet til å flytte på stand-veggene.

Alle utstillinger har en bakvegg og to sidevegger. Veggene er hvite (kan være småskade/merker på noen). 

.

Feste på veggene

Om dere ønsker å feste noe til messeveggene er det strenge regler for hva slags festemateriale som kan benyttes. Det er ikke mulig å lage hull i veggene, så alt må festes med tape eller lignende. Husk på at all tape skal fjernes fra veggene før dere reiser hjem.

  • Tape: Putetape; 3M Command Monteringsstrips. (Kan kjøpes i butikker som Jernia og Staples)
  • Kroker: Vanlige S- kroker.

.

Møblering

Alt ungdomsbedriften skal benytte på utstillingen må tas med. Det gjelder møbler, tape, rekvisitter, lys og lignende. Utstyr som dere har med, skal dere også ta med hjem igjen.

Det er ikke mulig å låne bord og stoler i messeområdet. Behov for bord må dere ha oppgitt i påmeldinga. Dere tildeles et "vanlig konferansebord" slik som på hotell. UB i matprosjektet får 2 bord.

.

Orden og rydding

Vi oppfordrer alle ungdomsbedrifter til å vise hensyn til andre utstillere, og at støynivået holdes på et akseptabelt nivå. UEs personale vil være tilgjengelig i utstillingsområdet dersom spørsmål om hva som er akseptabelt/tillatt skulle oppstå.

Det er viktig at dere hele tiden tar ansvar for at utstillingshallen er ren og ryddig, ikke minst rundt egen stand. Følg henvisninger som gis av UEs personale i utstillingslokalet.

.

Miljø og avfallshåndtering

Det er satt av til til nedrigging og rydding av området kl. 14.00 - 14.45, samt etter prisutdelingen.  Dere må da fjerne alle plakater og materiell som dere har benyttet i standen. Møbler og rekvisitter tas med hjem og kan ikke settes igjen. All tape på vegger skal fjernes helt. Vær miljøbevisst og ikke kast ting som kan gjenbrukes! Søppel og avfall legges i søppeldunkene og containere.

Når dere har fått klarsignal fra UEs utstillingssjef om at standen er pent ryddet, kan dere reise hjem.

På arrangementer i regi av UE gjelder skolenes reglement og kriseplan. 

 

I tillegg har vi listet opp noen punkter med forventninger UE har til dere.  Vi forventer at du:

  • Møter til avtalt tid alle dager og gir beskjed ved evt. sykdomsfrafall.
  • Er med på oppsatt program, opplagt, engasjert og interessert.
  • Følger skolens reglement og ansvarlig lærers bestemmelser.
  • Følger hotellets/arrangementsstedets retningslinjer og opptrer i tråd med disse.
  • Følger Ungt Entreprenørskaps retningslinjer for arrangementet.
  • Respekterer at alle arrangementer i regi av UE er alkohol/rusfrie.
  • Selv dekker evt. bruk av Pay-Tv og/eller minibar (brus, sjokolade).
  • Ved brudd på arrangementets/hotellets regler, som f.eks. hærverk eller andre brudd som medfører økonomisk erstatning, belastes du for faktiske utgifter dette medfører.
  • Brudd på reglementet vil bli rapportert skoleledelsen, evt. hjemsendelse på egen regning, og utestenging fra fremtidige arrangementer i regi av UEF vil bli vurdert.

 

Det vil bli tatt bilder under arrangementet som vil bli brukt på vår hjemmeside og på sosiale medier. Om du av ulike grunner ønsker å reservere deg mot dette, gi oss beskjed.

 

I påmeldingsskjemaet krysser du av for å samtykke og forplikter deg til å følge reglementet når du deltar på FM 2020 i regi av Ungt Entreprenørskap Finnmark. Dette fungerer som din elektroniske signatur.

Her finner dere en oversikt over konkurransene UB'ene kan melde seg på til FM

Under hver konkurranse står kriteriene og arbeidskravene, les de godt før dere melder dere på. Viktig at dere er klar over hva som kreves av hver konkurranse før dere melder dere på. På denne måten unngår vi mange avmeldinger i siste liten.

UE Finnmark forbeholder seg retten til å stryke kategorier med liten påmelding.

  • Frist for å sende inn konkurransemateriell er tirsdag 4. februar.
     
  • For de som deltar i Beste ungdomsbedrift er fristen for å sende inn scenepresentasjon 18. februar

Frist for påmelding er fredag 10. januar, påmeldingsvinduet lukkes kl. 23.59.

Spørsmål vedr. påmelding, overnatting og måltider kan rettes til Trine på epost:  trine.hogseth@ue.no  eller på mobil: 975 47 721

Ber også om at dere i UBen leser gjennom deltakeravtalen og krysser av i påmeldinga for å ha lest den. 

Link til påmelding for ELEVER/UB'ene finner dere HER

Link til påmelding for LÆRERE finner dere HER