Hvorfor entreprenørskap i skolen? Hvorfor bruke tid på Innovation Cup?
Buskerud · 7 juni 2019

Ungt Entreprenørskap Buskerud arrangerer årlig idékonkurransen Innovation Cup for elever på 9. trinn i fylket. Invitasjon og mer informasjon finner du her. Men hvorfor skal skolen velge å bruke tid på Innovation Cup?
Informasjonen på denne siden kan også lastes ned i dokumentform her:
I læreplanene for grunnskole og videregående opplæring omtales entreprenørskap som et virkemiddel til å fornye opplæringen og gjøre barn og unge rustet til å møte enverden i rask endring. Å bygge opp elevers entreprenørskapskompetanse bør skje med en god progresjon gjennom hele utdanningsløpet.
Ungt Entreprenørskap legger til rette for samarbeid mellom skole og arbeids- og næringsliv. Det gir læring mening, det bygger bro mellom teori og praksis, og det bidrar til å øke kreativiteten i undervisningen.
Læreplanverket - fagfornyelsen
Den nye « Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» erstatter tidligere generell del av læreplanen. Her er «Skaperglede, engasjement og utforskertrang» ett av seks verdigrunnlag:
- Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
- Kreative og skapende evner bidrar til å berike samfunnet. Samarbeid inspirerer til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål.
Læringsplakatens 11 punkter er førende for hvordan skolen skal organisere læring slik at elevene når kompetansemålene i hvert enkelt fag. Flere av disse punktene er relevante når elevene jobber med Ungt Entreprenørskaps programmer:
- Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre
- Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet
- Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
- Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltagelse
- Legge til rette for elevmedvirkning og for at eleven kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og framtidig arbeid
- Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder
- Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæring på en meningsfylt måte.
Forankring i de enkelte fag
Entreprenørskap er forankret i Kunnskapsløftet i læreplanene i mange fag (og synliggjøres også mange steder i utkast til nye fagplaner). Dette er noen av kompetansemålene som kan dekkes gjennom Innovation Cup og Elevbedrift i gjeldende planer:
FAG | Kompetansemål etter 10.trinn - som kan dekkes gjennom arbeid med Elevbedrift og Innovation Cup |
Norsk |
Muntlige tekster:
Skriftlige tekster
Sammensatte tekster |
Samfunnsfag |
Samfunnskunnskap • leggje ein plan for å starte og drive ei bedrift ut frå ei undersøking av grunnlaget for ei slik bedrift |
Utdanningsvalg |
Utprøving av utdanningsprogram • planlegge, gjennomføre og dokumentere aktiviteter og arbeidsoppgaver knyttet til kompetansemål fra valgte utdanningsprogram i videregående opplæring |
Naturfag |
Forskerspiren
Teknologi og design |
Mat og Helse |
Mat og forbruk • utvikle, produsere, gje produktinformasjon og reklamere for eit produkt |
Kunst og håndverk |
Visuell kommunikasjon
Design |
Valgfag |
Hovedområder fra noen av valgfagene • Sal og scene: Hovedområdet "skape" omfatter prosessen fra ulike ideer til produksjon. • Design og redesign: skal legge til rette for at elevene får utvikle kreativitet, skaperglede og mestring |
Arbeidslivsfag |
Tjenester og produkter
Yrkesetikk og arbeidsmiljø |
- Entreprenørskap i utdanningen fremmer trivsel og skaper motivasjon og selvtillit
- Sannsynligheten for at elever som deltar i ungdoms- og studentbedrift, etablerer egen bedrift, er minst dobbelt så stor som ellers i befolkningen
- Entreprenørskap i utdanningen bidrar til kjennskap om behov og muligheter i eget nærmiljø og styrker dermed tilhørigheten til hjemstedet