GG-vinneren ble Økolips EB
Finnmark · 21 feb 2018

Av 80 elever fordelt på 8 Elevbedrifter (EB) fra Sandfallet skole, var det Økolips EB som ble vinner i kategorien Beste Grønt og Genialt EB da de hadde EB-messe på Amfi Alta tirsdag 20. februar 2018.
Det var stor spenning blant elevene på 9. trinn når de nå skulle vise frem hva de har jobbet med og hvordan de i sine forretningsidéer har tenkt grønt og genialt. EB-messa ble avholdt på Amfi Alta, og det ble konkurrert i tre kategorier: Beste logo, Beste stand og Beste Grønt og Genialt EB. Vinnerne i prosjektet og av Beste GG EB ble Økolips EB. Fem av disse jentene skal nå få reise på EB-messe til Gran på Hadeland, Oppland i regi av UE-region øst og konkurrere mot de andre fylkene om å bli landets beste EB med «grønne tanker, idéer og løsning».
Beste GG EB (foto Amfi Alta) . |
|
Økolips EB sammen med juryen
|
Beste stand (foto Amfi Alta)
|
|
Opptenningsposer EB sammen med juryen . |
Beste logo (foto Amfi Alta)
|
|
Lux EB sammen med juryen . |
Juryens begrunnelse
Juryene hadde ingen enkle jobb denne gangen heller, alle de åtte EBene imponerte på hver sine måter. Men de kom frem til tre ulike vinnere i de tre kategoriene, og om vinnerne sier juryene følgende:
Beste GG EB: Økolips EB
- Et godt økologisk produkt
- En god miljøprofil, som også var godt synlig på standen
- Passe størrelse på produktet
- God presentasjon på stand
Økolips EB har laget en kuldekrem for lepper som er et økologisk produkt uten giftstoffer. De treffer sitt marked godt og er flinke til å presentere og markedsføre produktets innhold og miljøprofil.»
Beste stand: Opptenningsposer EB
- God presentasjon av produktet, alle kunne gjøre rede for hvorfor produktet er grønt og genialt.
- Det var gjenbruk av varer og produktet kommer synlig frem på stand.
- Ryddig og fin utstilling.
Beste logo: Lux EB
- Vi fikk et godt inntrykk av logo.
- Logoen synliggjør det resirkulerte perspektiv.
- Tydelig at gjenbruk er i fokus.
- Vi kjenner igjen økopilene.
|
I juryen for beste stand og beste logo satt Trine Johnsen/SNN Regnskap, Turid Karlstrøm/Sandfallet skole og Ann Charlott Næss/UV Sandfallet skole.
I juryen for beste GG EB satt Jørn Iversen/Ishavskraft, Eli Kristin Baltzersen Berg/Ishavskraft og Trine Hogseth/UE Finnmark.
.
Bakgrunn
Grønt og Genialt» er et prosjektsamarbeid mellom Ungt Entreprenørskap og Barne-, likestillings –og Inkluderingsdepartementet og UE Finnmarks lokale samarbeidspart Ishavskraft i Alta. Finnmark er ett av seks fylker som deltar i prosjektet. Departementene har vurdert skolesektoren som den mest effektive og målrettede kanalen for å nå fram til de unge. «Å nå de unge ser vi på som en fornuftig og langsiktig investering i framtiden» sier Trine Hogseth, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Finnmark.
Uke 43, oktober 2017 startet det med Miljøuka på Sandfallet ungdomsskole. Ei uke hvor de har jobbet med ulike oppgaver knyttet opp mot å reduser forbruket og ta vare på miljøet, FNs Bærekraftmål, miljøforedrag og Innovasjonscamp (IC). På IC’en skulle elevene jobbe med å finne løsninger på et gitt oppdrag med fokus på nye produkter eller tjenester som skal bidrar til at vi reduserer vårt forbruk.
Elevbedrift og veien mot messa
Etter Innovasjonscampen har elevene i januar 2018 jobbet med Elevbedrift (EB), der tankene fortsatt har vært rettet mot «grønne» løsninger på miljøutfordringene, og fortsatt med fokus på forbruk, gjenbruk og redesign.
I løpet av januar og februar har skolen og elevene kommet frem til de ulike bedriftene de skal etablere. Lærerne har hatt kurs for elevene i de ulike rollene i en bedrift: Hva vil det si å være leder, om økonomi, ditt ansvar som markedsansvarlig, produksjon, osv. Elevene har med bakgrunn i dette søkt på jobben(e) de helst ville ha og de har vært på intervju. Daglig leder ble først ansatt, og denne var videre med på å ansette de andre i bedriften.
Elevbedrift handler om å etablere, drive og avvikle en bedrift. Det handler først og fremst om læring og ikke næring. Fremtidens verdiskapere er dagens unge, så tenk for en læring det er å drive bedrift i et virkelig marked, med virkelige kunder og med virkelige penger, sier Trine Hogseth, rådgiver i UE Finnmark.
Alle våre programmer er forankret opp mot mål i kunnskapsløftet.
Les mer om EB HER
Pressekorpset: både TV Nord/Altaposten og NRK Finnmark var til stede på messa (se linkene nedenfor).
|
Media:
Altaposten, TV Nord - fra EB-messa på Amfi Alta
http://www.altaposten.no/video/article16134951.ece
NRK Finnmark Radio: fra EB-messa
https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-finnmark/DKFI02003718/20-02-2018#t=1h37m12s
Amfi Alta – se bilder av alle EB’ene på stand på Amfis FB-side
https://www.facebook.com/amfialta/photos/pcb.1816304355055009/1816303651721746/?type=3&theater